SEO zoekmachine optimalisatie, wat is het en heb je het wel nodig?

In de huidige digitale wereld gebruiken we computers, tablets en zelfs onze telefoons om oplossingen te zoeken voor problemen.

Onderzoek gebeurt haast uitsluitend op internet (voornamelijk via Google)

Even als voorbeeld; als een potentiële klant op zoek is naar een bepaalde dienst (een advocaat, een aannemer, een accountant, een loodgieter etc.) is het belangrijk dat je website hoog in de zoekresultaten verschijnt. Tegenwoordig gaat meer dan 60% van de kliks naar de top 3 van de zoekresultaten! Dat betekent dus dat als jouw bedrijf niet in die top 3 voorkomt dat je dan een groot aandeel potentiële nieuwe klanten misloopt. En als je al helemaal niet op de eerste pagina staat dan ben je zo ongeveer onzichtbaar.

Search engine optimization

SEO, dat staat voor Search Engine Optimization, is het gehele proces van het optimaliseren van je website zodat deze de juiste structuur heeft, pagina’s en backlinks zodat deze in de top van de zoekresultaten te voorschijn komt bij het gebruik van specifieke zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf of dienst.

Een backlink is een link naar jouw website vanuit een andere website. Je kun een backlink zien als een stem voor jouw website. Een goede backlink profiel is heel erg belangrijk en wordt vaak onderschat.

Waar de backlink een stem is voor je website (/pagina), is de zichtbaar aanklikbare tekst (anchor text) van die link het onderwerp waar zijn stem naartoe gaat. Deze is minstens zo belangrijk!

Alles bij elkaar is het dus belangrijk dat je website in de top van pagina 1 van de (Google) zoekresultaten eindigt voor zoveel mogelijk termen gerelateerd aan jouw product of dienst/bedrijf. Iets als:

jouwbedrijf + plaats/gemeente/provincie
jouwdienst + plaats/gemeente/provincie

Organische vermelding (onbetaalde/natuurlijke indexering) van je site in de zoekresultaten  is nog steeds de grootste bron van digitaal verkeer naar websites. (Een andere manier is dus door middels van adverteren, SEA; Search Engine Advertising.)

Met de huidige aantallen internet gebruikers die jaarlijks nog steeds enorm groeien, is het uiterst onverstandig om niet een gedeelte van het marketing budget te reserveren voor het verkrijgen van topposities in de zoekresultaten voor zoekwoorden gerelateerd aan je bedrijf en dienst. Want als je klanten jou niet kunnen vinden verlies je ze aan je concurrent.

Voor hoe meer zoekwoorden je vindbaar bent, hoe meer bezoekers je zult krijgen. Er bestaat een grote kans dat de meeste mensen nog nooit van jouw bedrijf hebben gehoord. En als er dan wordt gezocht naar een product of dienst van jouw bedrijf maar je staat niet in de (top) zoekresultaten, of je concurrent staat boven je, dan heb je zojuist een potentiële klant misgelopen aan je concurrent!

Wat kost dat, SEO?

Tja, hoeveel kost een auto? Wil je gewoon van A naar B en maakt het je niet uit hoe, dan koop je een auto voor heel weinig en de kans is groot dat je het haalt. Wil je echter snel naar plek B op een veilige manier en liefst nog een beetje comfortabel dan zul je heel wat meer geld moeten neertellen.

Dus zoals wat voor bijna alles opgaat krijg je waar je voor betaald.

Er zijn zeker partijen te vinden die SEO verkopen voor ca. €100,- tot € 500,- per maand, en claimen dat ze de beste resultaten voor je kunnen behalen met eindeloos veel nieuwe leads naar je website. Maar zoals zo vaak: als het te mooi om waar te zijn lijkt, is dat het meestal ook echt.

SEO echt goed doen is niet goedkoop. Het vergt veel ervaring en een team van mensen die weten waar links onder te brengen zijn en hoe deze te verkrijgen. Het neemt ook veel tijd in beslag en veel aandacht om te verzekeren dat je website de benodigde links en sociale aandacht krijgt, en dit verdeelt over de juiste periode.

Als dit niet op de juiste manier gebeurt kan dit resulteren in totaal geen merkbaar resultaat tot het riskeren van een penalty (en in het ergste geval beide ;)).

Wij adviseren nadrukkelijk niet in zee te gaan met partijen die erg goedkoop goede resultaten beloven. Dat kan gewoon niet. Als je site eenmaal is beschadigd (penalized) is het zelfs voor ervaren professionals, ongelooflijk moeilijk dit weer te repareren en de verloren ranking te herstellen tot het niveau waar je stond.

Goed bekeken moet het niet uitmaken hoeveel een dienst kost zolang die dienst een positieve ROI oplevert! SEO kan enorme winst opleveren, helemaal in een industrie met een hoge gemiddelde klantwaarde. Maar natuurlijk alleen als je je richt op de juiste keywords. Een bezoeker op je website is niets waard als deze niet converteren. Dus investeren in SEO is alleen verstandig als je dat laat verzorgen door de juiste partij en je je richt op de juiste keywords.

Wij zijn er trots op dat we alleen die klanten helpen en begeleiden waarvan we kunnen verzekeren dat hun SEO campagnes een zo hoog mogelijke ROI oplevert!

Wilt u weten of wij ook voor u de zoekresultaten in Google kunnen verbeteren? Neem dan contact met ons op voor gratis advies.