Share

SEA – Zoekmachine adverteren


SEA is onderdeel van SEM: Search Engine Marketing. Het staat voor Search Engine Advertising, dus online adverteren.

Waarom zou je gaan betalen voor je bezoekers als je ze ook gratis kunt krijgen?

Zoekmachine adverteren oftewel SEA is, afhankelijk van de situatie, op een aantal punten superieur aan organische bezoekers; bezoekers die uw website hebben gevonden in de onbetaalde zoekresultaten.

Zie hier een schema waar SEA staat binnen de Zoekmachine marketing:

Zoekmachine adverteren

SEA is in feite één van de meest effectieve online marketing kanalen voor het (snel) krijgen van meer bezoekers.

Wat zijn zoal de voordelen van het inzetten van SEA in een marketing campagne:

Direct resultaat
Eén van de grootste voordelen is dat je direct resultaat hebt. Waar je bij SEO vaak maanden moet (af)wachten werkt SEA vanaf het moment dat je deze inzet. Dat is vooral goed inzetbaar voor startups met een nieuwe website die nog helemaal niet geindexeerd is of als je een bepaalde actie hebt die je direct onder de aandacht wilt brengen.

Meetbaarheid
De resultaten zijn ook meetbaar. Door de resultaten van de advertenties te bestuderen is gemakkelijk te achterhalen welke advertenties het goed doen en welke minder. Hierdoor kun je de campagne aanpassen waardoor de kosten omlaag gaan en de kwaliteit van de bezoekers omhoog gaan. Met kwaliteit bedoel ik hier een bezoeker die converteert en dus vooraf ingesteld doel haalt. Of je houdt de kosten gelijk maar je krijgt daardoor veel meer kwalitatieve bezoekers.

Controle
Een ander voordeel is dat je controle hebt over je zichtbaarheid. Waar je bij SEO maar moet afwachten op welke plaats je te vinden bent tussen je concurrenten heb je bij SEA de zekerheid dat je direct bovenaan bij de zoekresultaten te vinden bent.
Ook heb je dus controle over het aan en uitzetten (van de advertentie) en kun je dus regelen of en hoeveel bezoekers je wilt hebben.

Targeting
SEA is heel doelgericht. Door het goed instellen van zoekwoorden heb je een veel betere controle over het bereiken van een bepaalde doelgroep. Helemaal als je op facebook gaat adverteren zijn de doelgroep instellingen haast onbeperkt. Man, vrouw, leeftijd, burgerlijke staat, inkomen, beroep, hoe gericht wil je het hebben?

Budget
Doordat precies is in te stellen welk bedrag je wilt uitgeven per zoekwoord/ per dag/ per maand kom je nooit voor onverwachte uitgaven te staan. Dit in tegenstelling tot offline marketing waarbij je de gehele uitgave van een campagne vaak vooraf moet betalen.

Al met al reden genoeg om eens te onderzoeken wat SEA voor uw bedrijf kan betekenen. Ook kan het (en soms juist) goed werken samen met SEO.

[thrive_link color=’orange’ link=’/verkennings-vragenlijst/’ target=’_self’ size=’medium’ align=’aligncenter’]Vul het formulier in om te kijken wat we voor uw bedrijf kunnen betekenen[/thrive_link]

Bekijk ook eens na het lezen van dit verhaal waarom investeren in SEO een goed idee is.

Benieuwd wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen?